Google

Tlačové centrum Google Slovensko

  1. O spoločnosti Google
  2. Tlačové centrum Google Slovensko
  3. Hlásenie o správach

Slovensko je krajinou internetových kontrastov

Google po roku bilancuje. Zameria sa na podporu rastu slovenskej internetovej ekonomiky.

Google sa pred rokom zaviazal naštartovať e-commerce na Slovensku pomocou vzdelávacích aktivít pre firemný sektor a odbornej podpory v oblasti digitálneho marketingu. Digitálne riešenie od Googlu tak po roku využíva o 20% firiem viac a investície firiem do online marketingu Googlu sa zvýšili takmer o 40%. Podiel firiem predávajúcich cez internet sa na Slovensku medziročne takmer zdvojnásobil, pričom nárast bol najrýchlejší u malých a stredných firiem (Eurostat). Teraz chce ísť Google o krok ďalej a podporiť rast internetovej ekonomiky na Slovensku. Internetová intenzita (*e-intensity index) síce vzrástla o 20%, ale Slovensko za krajinami V4 stále zaostáva. Podľa štúdie The Boston Consulting Group by v prípade zlepšenia aktuálnych slabín jej podiel mohol v roku 2016 tvoriť aj viac ako 4,5% HDP.

„Pre mňa osobne predstavuje Google nesmierne inšpiratívny podnikateľský príbeh a som presvedčený, že jeho prítomnosť na slovenskom trhu bude tým správnym katalyzátorom rozvoja inovatívnych firiem,“ hovorí Peter Pellegrini, štátny tajomník Ministerstva financií a dodáva: „Poznám viacero šikovných mladých ľudí a malých firiem, ktoré si len potrebujú začať veriť, potrebujú pochopiť, že príbeh a úspech Googlu sa dá, i keď v menšom rozsahu, zopakovať.“


I. Slovenský Google bilancuje

Pre naštartovanie internetového obchodovania Google v priebehu prvého roku investoval čas najmä do vzdelávacích aktivít pre malé a stredné podniky, konzultačných služieb pre korporátny sektor a vytvárania biznisového ekosystému. Výsledkom aktivít spoločnosti je 20% rast počtu firiem využívajúcich digitálny marketing od Googlu a takmer 40% rast investícií firiem do tejto reklamnej platformy. Zároveň sa podiel slovenských firiem predávajúcich cez internet medziročne (2010/ 2011) takmer zdvojnásobil (Eurostat). Najrýchlejší nárast zaznamenal segment malých a stredných firiem, kde došlo k viac ako dvojnásobnému rastu (Eurostat). Zároveň podiel e-commerce na obrate MaSP (vrátane B2B) narástol dokonca sedemnásobne (Eurostat).

Okrem online kurzov pre malé a stredné firmy, odborných konferencií a článkov začal Google na Slovensku budovať sieť profesionálov a expertov, ktorí firmám všetkých veľkostí na Slovensku radia v oblasti digitálneho marketingu. Spustil program Google Engage pre webových profesionálov a vzdelávacie aktivity pre reklamné, mediálne a špecializované agentúry.

„Vedeli sme, že prvý rok sa chceme zamerať na jednu kľúčovú prioritu, a tou bolo naštartovanie rastu e-commerce, z rozvoja ktorého profitujú nielen firmy, ale hlavne spotrebitelia a v konečnom dôsledku aj slovenská ekonomika,“ hovorí Country manažér slovenského Googlu Rasťo Kulich a dodáva: „Slovensko je v porovnaní s ostatnými európskymi štátmi krajinou internetových kontrastov, základné predpoklady máme, oproti minulému roku internetová intenzita vyrástla o 20%, ale v rámci V4 stále zaostávame. Podpora internetovej ekonomiky je preto naším ďalším dôležitým cieľom pre nasledujúce obdobie.“

II. Internetová ekonomika na Slovensku

Internetová ekonomika má priamy vplyv na HDP krajiny a na Slovensku sa jej podiel za rok 2011 odhaduje na ~ 3,3% (EÚ priemer 4,1%, CZ 4,5%). Podľa predikcií by tento podiel v roku 2016 mohol vzrásť o 36% na 4,5%. V prípade správne zameraných iniciatív pre zlepšenie slabších ukazovateľov (v rámci *e-intensity indexu) je možné tento podiel dokonca zvýšiť. Dôležité je, že Slovensko má pre rozvoj internetovej ekonomiky základné predpoklady. Potenciál pre rozvoj je však vo zvýšení penetrácie širokopásmového internetu (broadbandu), v rozvoji B2B online aktivít, v kvalite ponúkaných e-commerce služieb a digitálneho marketingu vo firemnom sektore (čo ovplyvní tempo rastu online nakupujúcich) a taktiež v zlepšení ponuky verejných služieb online.


1. kontrast: Infraštruktúra verzus penetrácia
Aj napriek kvalitnej internetovej infraštruktúre a jej kapacite máme paradoxne stále jednu z najnižších penetrácií širokopásmového internetu (broadband – BB) v rámci segmentu domácností. Firemný sektor taktiež zaostáva, naviac sa ešte nepodarilo naštartovať mobilný BB. Pritom je potvrdené, že zvyšovanie penetrácie BB má priamo úmerný vplyv na rast HDP.

2. kontrast: Motivácia verzus kvalita služieb
Slováci sú motivovaní nakupovať online aj vzhľadom na malú ponuku v kamenných obchodoch a hľadanie nižších cien (Slováci sú cenovo veľmi senzitívni a porovnávajú). Počet online nakupujúcich vzrástol oproti minulému roku o 12% a je najvyšším v rámci CEE (37%), ale stále tvorí len 50% používateľov internetu. Vyššia kvalita e-commerce služieb vrátane cieleného digitálneho marketingu by však tempo rastu online nakupujúcich ešte zrýchlila (transparentnosť, profesionálne online služby, garancie a pod.). Ak už Slováci začnú nakupovať online, tak potom utrácajú relatívne vyššie čiastky.

3. kontrast: Aktívny predaj verzus pasívny nákup
Ďalším paradoxom je, že aj keď si mnohé  firmy  uvedomujú dôležitosť internetu a väčšina z nich má webovú stránku alebo možnosť online predaja či objednávok (B2C online aktivity),  veľmi pasívne sa chovajú v rámci vlastných online nákupov  (B2B online aktivít). Zároveň majú slovenské firmy ešte veľký potenciál konvertovať používateľov internetu na online nakupujúcich, a to celých 50% používateľov internetu. K tomu je potrebné, aby slovenské firmy lepšie využívali možnosti digitálneho marketingu a nových technológií a zvýšili tak kvalitu ponúkaných e-commerce služieb.

4. kontrast: Zapojenie spotrebiteľov a firiem verzus zapojenie štátnej správy
Aj keď takmer všetky slovenské firmy sú online a počet online nakupujúcich neustále rastie, nepriaznivejšia situácia je v oblasti online ponuky verejných služieb a informácií pre slovenských obyvateľov a firmy. Iniciatíva vložená do tejto oblasti by sa mohla Slovensku za niekoľko rokov vrátiť v podobe akcelerácie ekonomického rastu.

„Myslím, že je dôležité, aby firmy ako Google pomáhali krajinám rozvíjať internetovú ekonomiku, samozrejme v oblastiach, pre ktoré majú know-how. Chceme sa preto zamerať na podporu firiem, aby mohli naďalej zvyšovať kvalitu e-commerce služieb i digitálneho marketingu,“ konštatuje Rasťo Kulich a pokračuje: „Zároveň sa radi zapojíme do tvorby stratégie e-governmentu. Rovnako dôležité je pre nás podporiť ďalšie zdroje rastu, ako je export, cestovný ruch a znalostná ekonomika.“


III. Ďalšie zdroje ekonomického rastu

Pre Slovensko bude export a obzvlášť export nových technológií (high-tech export) kľúčovým faktorom akcelerácie ďalšieho ekonomického rastu v budúcnosti. Cieľom Googlu je aj podpora ekonomiky prostredníctvom rozvoja cestovného ruchu v regiónoch. Z tohto dôvodu začala spoločnosť v apríli tohto roku fotiť ulice slovenských miest s historickou alebo kultúrnou hodnotou v rámci projektu Street View.

Dáta o internetovej ekonomike pochádzajú zo štúdie The Boston Consulting Group (Slovakia Online, How the Internet Is Transforming the Slovak Economy, jún 2012). Zdrojom štatistických údajov je Eurostat.


* e-intensity index meria infraštruktúru a kapacitu, výdaje do online nakupovania i reklamy a zapojenie spotrebiteľov, firiem aj štátnej správy.