Slovensko je krajinou internetových kontrastov
Google po
roku bilancuje. Zameria sa na podporu rastu slovenskej internetovej ekonomiky.
Google sa pred rokom zaviazal
naštartovať e-commerce na Slovensku pomocou vzdelávacích aktivít pre firemný
sektor a odbornej podpory v oblasti digitálneho marketingu. Digitálne riešenie
od Googlu tak po roku využíva o 20% firiem viac a investície firiem do online
marketingu Googlu sa zvýšili takmer o 40%. Podiel firiem predávajúcich cez
internet sa na Slovensku medziročne takmer zdvojnásobil, pričom nárast bol
najrýchlejší u malých a stredných firiem (Eurostat). Teraz chce ísť Google o
krok ďalej a podporiť rast internetovej ekonomiky na Slovensku. Internetová
intenzita (*e-intensity index) síce vzrástla o 20%, ale Slovensko za krajinami
V4 stále zaostáva. Podľa štúdie The Boston Consulting Group by v prípade
zlepšenia aktuálnych slabín jej podiel mohol v roku 2016 tvoriť aj viac ako
4,5% HDP.
„Pre mňa osobne predstavuje Google nesmierne inšpiratívny podnikateľský
príbeh a som presvedčený, že jeho prítomnosť na slovenskom trhu bude tým
správnym katalyzátorom rozvoja inovatívnych firiem,“ hovorí Peter Pellegrini, štátny tajomník
Ministerstva financií a dodáva: „Poznám
viacero šikovných mladých ľudí a malých firiem, ktoré si len potrebujú začať
veriť, potrebujú pochopiť, že príbeh a úspech Googlu sa dá, i keď
v menšom rozsahu, zopakovať.“
I. Slovenský Google bilancuje
Pre naštartovanie internetového
obchodovania Google v priebehu prvého roku investoval čas najmä do vzdelávacích
aktivít pre malé a stredné podniky, konzultačných služieb pre korporátny sektor
a vytvárania biznisového ekosystému. Výsledkom aktivít spoločnosti je 20% rast
počtu firiem využívajúcich digitálny marketing od Googlu a takmer 40% rast
investícií firiem do tejto reklamnej platformy. Zároveň sa podiel slovenských
firiem predávajúcich cez internet medziročne (2010/ 2011) takmer zdvojnásobil
(Eurostat). Najrýchlejší nárast zaznamenal segment malých a stredných firiem,
kde došlo k viac ako dvojnásobnému rastu (Eurostat). Zároveň podiel e-commerce
na obrate MaSP (vrátane B2B) narástol dokonca sedemnásobne (Eurostat).
Okrem online kurzov pre malé a
stredné firmy, odborných konferencií a článkov začal Google na Slovensku
budovať sieť profesionálov a expertov, ktorí firmám všetkých veľkostí na
Slovensku radia v oblasti digitálneho marketingu. Spustil program Google Engage
pre webových profesionálov a vzdelávacie aktivity pre reklamné, mediálne a špecializované
agentúry.
„Vedeli sme, že prvý rok sa
chceme zamerať na jednu kľúčovú prioritu, a tou bolo naštartovanie rastu
e-commerce, z rozvoja ktorého profitujú nielen firmy, ale hlavne spotrebitelia
a v konečnom dôsledku aj slovenská ekonomika,“ hovorí Country manažér
slovenského Googlu Rasťo Kulich a dodáva: „Slovensko je v porovnaní s
ostatnými európskymi štátmi krajinou internetových kontrastov, základné
predpoklady máme, oproti minulému roku internetová intenzita vyrástla o 20%,
ale v rámci V4 stále zaostávame. Podpora internetovej ekonomiky je preto naším
ďalším dôležitým cieľom pre nasledujúce obdobie.“
II. Internetová ekonomika na
Slovensku
Internetová ekonomika má priamy
vplyv na HDP krajiny a na Slovensku sa jej podiel za rok 2011 odhaduje na ~
3,3% (EÚ priemer 4,1%, CZ 4,5%). Podľa predikcií by tento podiel v roku
2016 mohol vzrásť o 36% na 4,5%. V prípade správne zameraných iniciatív
pre zlepšenie slabších ukazovateľov (v rámci *e-intensity indexu) je možné
tento podiel dokonca zvýšiť. Dôležité je, že Slovensko má pre rozvoj
internetovej ekonomiky základné predpoklady. Potenciál pre rozvoj je však vo
zvýšení penetrácie širokopásmového internetu (broadbandu), v rozvoji B2B online
aktivít, v kvalite ponúkaných e-commerce služieb a digitálneho marketingu vo
firemnom sektore (čo ovplyvní tempo rastu online nakupujúcich) a taktiež v
zlepšení ponuky verejných služieb online.
1. kontrast: Infraštruktúra
verzus penetrácia
Aj napriek kvalitnej internetovej
infraštruktúre a jej kapacite máme paradoxne stále jednu z najnižších
penetrácií širokopásmového internetu (broadband – BB) v rámci segmentu
domácností. Firemný sektor taktiež zaostáva, naviac sa ešte nepodarilo
naštartovať mobilný BB. Pritom je potvrdené, že zvyšovanie penetrácie BB má
priamo úmerný vplyv na rast HDP.
2. kontrast: Motivácia verzus
kvalita služieb
Slováci sú motivovaní nakupovať
online aj vzhľadom na malú ponuku v kamenných obchodoch a hľadanie nižších cien
(Slováci sú cenovo veľmi senzitívni a porovnávajú). Počet online nakupujúcich
vzrástol oproti minulému roku o 12% a je najvyšším v rámci CEE (37%), ale stále
tvorí len 50% používateľov internetu. Vyššia kvalita e-commerce služieb vrátane
cieleného digitálneho marketingu by však tempo rastu online nakupujúcich ešte
zrýchlila (transparentnosť, profesionálne online služby, garancie a pod.). Ak
už Slováci začnú nakupovať online, tak potom utrácajú relatívne vyššie čiastky.
3. kontrast: Aktívny predaj
verzus pasívny nákup
Ďalším paradoxom je, že aj keď si
mnohé firmy uvedomujú dôležitosť internetu a väčšina z
nich má webovú stránku alebo možnosť online predaja či objednávok (B2C online
aktivity), veľmi pasívne sa chovajú v
rámci vlastných online nákupov (B2B
online aktivít). Zároveň majú slovenské firmy ešte veľký potenciál konvertovať
používateľov internetu na online nakupujúcich, a to celých 50% používateľov
internetu. K tomu je potrebné, aby slovenské firmy lepšie využívali možnosti
digitálneho marketingu a nových technológií a zvýšili tak kvalitu ponúkaných
e-commerce služieb.
4. kontrast: Zapojenie
spotrebiteľov a firiem verzus zapojenie štátnej správy
Aj keď takmer všetky slovenské
firmy sú online a počet online nakupujúcich neustále rastie, nepriaznivejšia
situácia je v oblasti online ponuky verejných služieb a informácií pre
slovenských obyvateľov a firmy. Iniciatíva vložená do tejto oblasti by sa mohla
Slovensku za niekoľko rokov vrátiť v podobe akcelerácie ekonomického rastu.
„Myslím, že je dôležité, aby
firmy ako Google pomáhali krajinám rozvíjať internetovú ekonomiku, samozrejme v
oblastiach, pre ktoré majú know-how. Chceme sa preto zamerať na podporu firiem,
aby mohli naďalej zvyšovať kvalitu e-commerce služieb i digitálneho marketingu,“
konštatuje Rasťo Kulich a pokračuje: „Zároveň sa radi zapojíme do tvorby stratégie e-governmentu.
Rovnako dôležité je pre nás podporiť ďalšie zdroje rastu, ako je export,
cestovný ruch a znalostná ekonomika.“
III. Ďalšie zdroje ekonomického rastu
Pre Slovensko bude export a
obzvlášť export nových technológií (high-tech export) kľúčovým faktorom
akcelerácie ďalšieho ekonomického rastu v budúcnosti. Cieľom Googlu je aj
podpora ekonomiky prostredníctvom rozvoja cestovného ruchu v regiónoch. Z tohto
dôvodu začala spoločnosť v apríli tohto roku fotiť ulice slovenských miest s
historickou alebo kultúrnou hodnotou v rámci projektu Street View.
Dáta o internetovej ekonomike
pochádzajú zo štúdie The Boston Consulting Group (Slovakia Online, How the
Internet Is Transforming the Slovak Economy, jún 2012). Zdrojom štatistických
údajov je Eurostat.
* e-intensity index meria infraštruktúru a kapacitu,
výdaje do online nakupovania i reklamy a zapojenie spotrebiteľov, firiem aj
štátnej správy.
Menovky: Slovak, Slovakia news announcements