Google

Tlačové centrum Google Slovensko

  1. O spoločnosti Google
  2. Tlačové centrum Google Slovensko
  3. Hlásenie o správach

Plnohodnotný YouTube ekosystém už funguje aj na Slovensku


Nové príležitosti ponúkne tvorcom obsahu, talentom i inzerentom, používatelia sa môžu tešiť na nový originálny online obsah od talentovaných slovenských tvorcov 

Každú minútu pribudne na YouTube 100 hodín nového video obsahu. Viac než miliarda ľudí prichádza mesiac čo mesiac na YouTube, aby si pozreli nové správy, objavili niečo zaujímavé alebo sa pobavili. To je takmer každý druhý používateľ internetu na svete.

Pri príležitosti svojich 8. narodenín sa služba YouTube stáva plnohodnotnou platformou pre slovenských používateľov, tvorcov obsahu, firmy a organizácie. YouTube ekosystém tak synergicky prepája celú YouTube komunitu – používateľov, ktorí majú prístup k bohatej báze originálneho video obsahu, tvorcov zaujímavého obsahu, ktorí ho môžu monetizovať a značky – inzerentov, ktorí majú príležitosť veľmi účinne osloviť súčasných spotrebiteľov. Plnohodnotný YouTube ekosystém umožní publikovanie, sprístupnenie a zdieľanie zaujímavého slovenského obsahu v celosvetovom meradle a je ďalšou iniciatívou v rámci programu Google na slovenskú nôtu.

Vplyv YouTube na celosvetovú, ale tiež lokálnu kultúru potvrdzujú celosvetové aj lokálne štatistiky. YouTube s jednou miliardou unikátnych používateľov v dnešnej dobe predstavuje nielen zábavnú video platformu, ale zároveň veľkú mediálnu príležitosť pre slovenské značky. Tie majú odteraz možnosť osloviť súčasných či potenciálnych zákazníkov prostredníctvom rôznych reklamných formátov, budovať značku a  okolo nej vytvárať vlastnú komunitu.

Mesačne slovenskí používatelia vzhliadnu stovky miliónov videí, pričom medziročný trend rastu dosahuje takmer hranicu 50%. Najsilnejšou kategóriou je hudba, ktorá tvorí viac než polovicu objemu, nasledujú hry a zábava a záujem je aj o televízny obsah. Od začiatku roku 2013 (január – máj) slovenskí používatelia na YouTube najviac vyhľadávali:

1.     Gangnam Style
2.     Rytmus
3.     Majk Spirit
4.     Harlem Shake
5.     Ego
6.     One Direction
7.     Pink
8.     Rihanna Diamonds
9.     GoGoManTV
10.  Justin Bieber

YouTube ovplyvňuje miestnu kultúru aj tým, že umožňuje nielen zdieľať a šíriť videá, ale je potenciálnou „bránou k sláve“ pre miestne talenty. Tvorcov obsahu totiž podporuje tým, že im umožňuje získavať príjmy z ich originálneho obsahu v rámci Partnerského programu. Môže pritom ísť o tvorcov prémiového obsahu (televízie, produkčné spoločnosti, hudobné skupiny, skladateľov a pod.) v tzv. prémiovom partnerskom programe alebo o talentovaných používateľov v rámci online partnerského programu.

Aj keď sa na prvý pohľad pre slovenských používateľov služba YouTube nezmení (služba bola lokalizovaná do slovenčiny v roku 2010), najväčší benefit prináša obchodný model podporovaný reklamou, ktorý prispeje k zvýšeniu objemu kvalitného a originálneho slovenského video obsahu. Už v tejto chvíli majú prémiové YouTube kanály so svojou tvorbou hudobné talenty ako Rytmus, Majk Spirit, či Tomi Popovič.

„Spustenie plnohodnotného ekosystému YouTube je ďalším krokom v podpore slovenských talentov, ktorým sa otvára pódium s celosvetovým publikom a možnosť presadiť sa, či svoj talent speňažiť. Prémiovým tvorcom obsahu z médií a hudobného priemyslu zase ponúkne riešenie, ako na internete získať príjmy a pomocou technológií zároveň chrániť svoje autorské práva,“ hovorí Rasťo Kulich, riaditeľ slovenského Googlu a dodáva: „V dnešnej dobe „štyroch obrazoviek a Generácie C“ (pozn. vysvetlené na konci tlačovej správy) YouTube otvára príležitosť využiť pokročilé multimediálne formáty aj funkcie, ktoré už úspešne využívajú inzerenti v zahraničí. Zároveň veľmi logicky zapadá do našej stratégie podpory exportu, keďže platforma YouTube je súčasťou celosvetovej Reklamnej siete Google. Najdôležitejšie však je, že nakoniec z toho všetkého budú najviac profitovať práve slovenskí používatelia.“

Tvorcovia obsahu: Partnerský program YouTube a ochrana autorských práv

Partnerský program umožňuje tvorcom a producentom obľúbené videá monetizovať prostredníctvom online reklamy. Okrem prémiového partnerského programu pre profesionálnych tvorcov obsahu (ktorý ponúka viac nástrojov vrátane tzv. ID obsahu pre ochranu autorských práv) existuje aj online partnerský program pre používateľov.

Do neho sa môže zapojiť každý, kto vytvára zaujímavý vlastný (originálny) video obsah, pričom musí spĺňať zmluvné podmienky a pokyny pre komunitu. Od tohto momentu sa môžu aj slovenskí talentovaní tvorcovia do programu zapojiť a svoj zaujímavý video obsah monetizovať (resp. speňažiť).  

V zahraničí sa už v rámci online partnerského programu presadili (dovtedy neznámi) hudobníci, grafici, kuchári, vizážistky či stylistky, zaujímaví “týpci” so zaujímavými názormi, ľudia so zmyslom pre humor a ďalší. Už niekoľko talentovaných mladých Slovákov túto možnosť na YouTube úspešne využíva: napríklad  skupina  4D,  módna vlogerka na L3nChannel, či “Jano a Erika” na kanále PosilkaTV.

Partnerský program využívajú aj slovenskí tvorcovia profesionálneho obsahu ako  napríklad TV JOJ, ktorá promuje svoje programy vrátane show Česko Slovensko má talent, či LokalTV s originálnym animovaným seriálom, ktorého ústrednou postavou je Pišta Lakatoš.

Základným princípom publikačnej platformy YouTube je rešpektovanie autorských práv. Vzhľadom na to, že na YouTube pribúdajú každú sekundu hodiny nového video obsahu, využíva pri kontrole dodržiavania pravidiel silu YouTube komunity a tiež rôzne nástroje, ktoré umožňujú zachytenie obsahu porušujúceho autorské práva, ide napríklad o oznámenie o porušení autorských práv, program overovania obsahu, či ID obsahu v rámci prémiových partnerstiev (tzv. Content ID).

Táto funkcia umožňuje majiteľom obsahu identifikovať nahrané videá a zvuk, ktoré porušujú ich autorské práva a dáva možnosť buď na takomto videu zarábať (prostredníctvom monetizácie) alebo ho vymazať. Práve posledný spomínaný nástroj je rozšírený najmä medzi hudobnými partnermi YouTube a na Slovensku ho využíva napríklad Majk Spirit, Rytmus, Peter Bič Project, či Miro Jaroš.

„Pre hudobníkov je YouTube v dnešnej dobe takmer neodmysliteľnou súčasťou. Je jedným z najdôležitejších pilierov súčasnej éry internetu a umelcom umožňuje byť blízko k fanúšikom,“ konštatuje Michal Matejovič, manažér známeho slovenského rappera Majka Spirita a dodáva: „Na YouTube je nekompromisné, ale spravodlivé publikum, ktoré vám dá jasne najavo, čo sa mu páči, čo nie. Zároveň vám pomáha tvorbu ďalej šíriť prostredníctvom sociálnych sietí,  čím môžete získať – predtým ťažko dosiahnuteľné – milióny vzhliadnutí.“

Značky: Pokročilé možnosti komunikácie na YouTube

Značky si v dnešnej dobe uvedomujú dôležitosť online komunikácie aj pre budovanie značky (brandové vs. klasické výkonové online kampane). Značky zároveň vytvárajú aj rôzne komunity svojich fanúšikov s cieľom priblížiť sa k dnešnej generácii. YouTube v tom hrá dôležitú úlohu v roli „novodobej televízie“, ktorá do komerčnej komunikácie vnáša príbeh a emócie.

YouTube je navyše aj interaktívnou službou a umožňuje okamžité zdieľanie, pričom je s používateľmi kdekoľvek (v mobile vo vrecku, v tablete na ceste a pod.) Aktivita samotných používateľov na YouTube a ich zapojenie do komunikácie má veľký vplyv na dopad a zapamätanie si samotnej kampane a veľmi dobre sa dopĺňa s klasickou TV kampaňou. Prináša totiž dodatočný zásah, ktorý TV už nedokáže vytvoriť alebo len za cenu veľmi vysokých dodatočných nákladov (hlavne v rámci skupiny Generácie C).

„YouTube je v O2 využívaným komunikačným kanálom z niekoľkých dôvodov, vrátane toho, že je dôležitým zdrojom spätnej väzby na základe reakcie používateľa. Napríklad v prípade, že reklamný spot nedopozerá, môže to znamenať, že preňho nemáme relevantné posolstvo, vraví Ronald Lupták, riaditeľ marketingovej komunikácie O2 a pokračuje: „YouTube je výhodný aj v tom, že používateľ je iba na jeden klik vzdialený od ďalších informácií, o ktoré by mohol mať záujem. V neposlednom rade, umožňuje ľahké a presné nastavenie komunikácie na konkrétnu cieľovú skupinu.“

Platforma YouTube zároveň patrí do Reklamnej siete Google (Google Display Network – GDN) a patrí medzi najväčšie médiá celosvetovo aj v rámci lokálnych trhov.  Online reklama sa zobrazuje pri  vyhľadávaní či prehrávaní videa alebo môže ísť aj o video reklamu značky. Inzerenti majú stále rozsiahlejšie možnosti vo výbere reklamných formátov na YouTube, pričom využívajú samoobslužný reklamný systém Google AdWords, ktorý funguje na základe aukcie.

Platforma YouTube ponúka reklamu na stránke výsledkov vyhľadávania (YouTube je pritom 2. najväčší vyhľadávač  na svete), pričom reklamu priraďuje s ohľadom na relevanciu k vyhľadávanému výrazu používateľa na základe 211 rôznych kategórií. K dispozícii sú aj multimediálne formáty na stránke pri prehrávaní videa, ktoré používateľov ešte intenzívnejšie vtiahnu do komunikácie.

Technologickou inováciou, ktorá vychádza v ústrety inzerentom, je reklamný formát TrueView, v rámci ktorého inzerenti platia len za zobrazenie tej reklamy, ktorú si používatelia pozrú do konca. Tento formát je momentálne hitom medzi inzerentmi, pričom počet tých, ktorí ho využívajú, sa zdvojnásobil. Zároveň počet vo videách zobrazovaných reklám, ktoré je možné preskočiť, tvorí až 75%.

Trend štyroch obrazoviek
Tento trend zahŕňa okrem televízie aj počítač, mobil a tablet. V dnešnom svete prepojenom cez rôzne zariadenia ponúka marketérom unikátne príležitosti, ako osloviť a ako sa spojiť so svojimi zákazníkmi. Je totiž bežné, že počas sledovania TV ľudia zároveň surfujú na internete, na počítači, či v mobile (vyhľadávajú, čo ich v televízii zaujalo) a zároveň využitie týchto jednotlivých zariadení v priebehu dňa striedajú. Tento „štvor-obrazovkový marketing“ ponúka špeciality ako prispôsobenie ponuky aktuálnej lokalite alebo tzv. click-to-call reklamy s priamym telefonickým spojením, na ktoré stačí len kliknúť. Mobilné telefóny – hlavne tie inteligentné – zažívajú naozajstný boom a sú internetom vo vrecku, ktorý používatelia využívajú pri hľadaní najbližšej reštaurácie, zorientovaní sa v lokalite, ako aj pri nákupoch. Prepojenie kampaní prostredníctvom rôznych zariadení už v súčasnosti úspešne využívajú známe spotrebné značky ako Adidas alebo Pepsi.

Generácia C
Za Generáciu C možno označiť najmä mladšiu vekovú skupinu ľudí do 35 rokov, ktorú charakterizujú štyri hlavné modely správania začínajúce na „C“:


Ide o veľmi silnú skupinu, ktorá má možnosť nielen výrazne ovplyvniť obsah v médiách, ale dokonca sama tvoriť a šíriť obsah.

Charakterizuje ju intenzívnejšie využívanie internetu, neustála prítomnosť smartfónu, aktivita v rámci sociálnych sietí. Príslušníci Generácie C jednoducho vstávajú a zaspávajú s mobilom pripojeným k internetu, zdieľajú všetko, vždy a všade a keď potrebujú hovoriť s priateľmi, poradiť sa, alebo si niečo zistiť, siahajú automaticky po internete. Keď ich niečo nadchne alebo rozčúli, dajú to hneď vedieť ostatným online. Populárnymi témami sú napríklad aj služby operátorov, recenzie rôznych produktov a zariadení, upozornenia na zľavy, ale aj spoločenské témy.


Dodatočné informácie    


o    Televízia je jednosmerný kanál. YouTube je interaktívny a umožňuje okamžité zdieľanie.
o    Televízor si tak jednoducho so sebou nevezmete. YouTube je všade – vo vrecku, na cestách.
o    Televízia oslovuje starších ľudí. YouTube oslovuje mladú generáciu.


Viac informácií o službe YouTube nájdete na stránke www.youtube.com/yt/about/sk/ a o partnerskom programe na www.youtube.com/Partners.


Najnovšie štatistiky


Monetizácia a reklama


Partneri

Menovky: ,