Plnohodnotný YouTube ekosystém už funguje aj na Slovensku
Nové príležitosti ponúkne tvorcom
obsahu, talentom i inzerentom, používatelia sa môžu tešiť na nový originálny
online obsah od talentovaných slovenských tvorcov
Každú
minútu pribudne na YouTube 100 hodín nového video obsahu. Viac než miliarda ľudí prichádza mesiac čo mesiac na
YouTube, aby si pozreli nové správy, objavili niečo zaujímavé alebo sa
pobavili. To je takmer každý druhý používateľ internetu na svete.
Pri príležitosti svojich
8. narodenín sa služba YouTube stáva plnohodnotnou platformou pre slovenských
používateľov, tvorcov obsahu, firmy a organizácie. YouTube ekosystém tak
synergicky prepája celú YouTube komunitu – používateľov, ktorí majú prístup k
bohatej báze originálneho video obsahu, tvorcov zaujímavého obsahu, ktorí ho
môžu monetizovať a značky – inzerentov, ktorí majú príležitosť veľmi účinne
osloviť súčasných spotrebiteľov. Plnohodnotný YouTube ekosystém umožní
publikovanie, sprístupnenie a zdieľanie zaujímavého slovenského obsahu v
celosvetovom meradle a je ďalšou iniciatívou v rámci programu Google
na slovenskú nôtu.
Vplyv YouTube na celosvetovú, ale tiež lokálnu kultúru potvrdzujú
celosvetové aj lokálne štatistiky. YouTube s jednou miliardou unikátnych
používateľov v dnešnej dobe predstavuje nielen zábavnú video platformu, ale
zároveň veľkú mediálnu príležitosť pre slovenské značky. Tie majú odteraz
možnosť osloviť súčasných či potenciálnych zákazníkov prostredníctvom rôznych
reklamných formátov, budovať značku a okolo nej vytvárať vlastnú
komunitu.
Mesačne slovenskí používatelia vzhliadnu stovky miliónov videí,
pričom medziročný trend rastu dosahuje takmer hranicu 50%. Najsilnejšou
kategóriou je hudba, ktorá tvorí viac než polovicu objemu, nasledujú hry a
zábava a záujem je aj o televízny obsah. Od začiatku roku 2013 (január – máj)
slovenskí používatelia na YouTube najviac vyhľadávali:
1. Gangnam
Style
2. Rytmus
3. Majk
Spirit
4. Harlem
Shake
5. Ego
6. One
Direction
7. Pink
8. Rihanna
Diamonds
9. GoGoManTV
10. Justin
Bieber
YouTube ovplyvňuje miestnu kultúru aj tým, že
umožňuje nielen zdieľať a šíriť videá, ale je potenciálnou „bránou k sláve“
pre miestne talenty. Tvorcov obsahu totiž podporuje tým, že im umožňuje
získavať príjmy z ich originálneho obsahu v rámci Partnerského programu. Môže pritom ísť o tvorcov prémiového obsahu
(televízie, produkčné spoločnosti, hudobné skupiny, skladateľov a pod.) v tzv.
prémiovom partnerskom programe alebo o talentovaných používateľov v rámci
online partnerského programu.
Aj keď sa na prvý pohľad pre slovenských používateľov
služba YouTube nezmení (služba bola lokalizovaná do slovenčiny v roku 2010),
najväčší benefit prináša obchodný model podporovaný reklamou, ktorý prispeje k
zvýšeniu objemu kvalitného a originálneho slovenského video obsahu. Už v tejto
chvíli majú prémiové YouTube kanály so svojou tvorbou hudobné talenty ako
Rytmus, Majk Spirit, či Tomi Popovič.
„Spustenie plnohodnotného ekosystému YouTube je ďalším krokom v
podpore slovenských talentov, ktorým sa otvára pódium s celosvetovým publikom a
možnosť presadiť sa, či svoj talent speňažiť. Prémiovým tvorcom obsahu z médií
a hudobného priemyslu zase ponúkne riešenie, ako na internete získať príjmy a
pomocou technológií zároveň chrániť svoje autorské práva,“ hovorí
Rasťo Kulich, riaditeľ slovenského Googlu a dodáva: „V dnešnej dobe „štyroch
obrazoviek a Generácie C“ (pozn. vysvetlené na konci tlačovej správy) YouTube
otvára príležitosť využiť pokročilé multimediálne formáty aj funkcie, ktoré už
úspešne využívajú inzerenti v zahraničí. Zároveň veľmi logicky zapadá do našej
stratégie podpory exportu, keďže platforma YouTube je súčasťou celosvetovej Reklamnej
siete Google. Najdôležitejšie však je, že nakoniec z toho všetkého budú najviac
profitovať práve slovenskí používatelia.“
Tvorcovia obsahu: Partnerský program YouTube a ochrana
autorských práv
Partnerský program umožňuje tvorcom a producentom obľúbené videá
monetizovať prostredníctvom online reklamy. Okrem prémiového partnerského
programu pre profesionálnych tvorcov obsahu (ktorý ponúka viac nástrojov
vrátane tzv. ID obsahu pre ochranu autorských práv) existuje aj online
partnerský program pre používateľov.
Do neho sa môže zapojiť každý, kto vytvára zaujímavý vlastný
(originálny) video obsah, pričom musí spĺňať zmluvné podmienky a pokyny pre komunitu. Od
tohto momentu sa môžu aj slovenskí talentovaní tvorcovia do programu zapojiť a
svoj zaujímavý video obsah monetizovať (resp. speňažiť).
Partnerský program využívajú aj slovenskí tvorcovia
profesionálneho obsahu ako napríklad TV JOJ, ktorá
promuje svoje programy vrátane show Česko Slovensko má talent, či LokalTV s
originálnym animovaným seriálom, ktorého ústrednou postavou je Pišta Lakatoš.
Základným princípom publikačnej platformy YouTube je rešpektovanie
autorských práv. Vzhľadom na to, že na YouTube pribúdajú každú sekundu hodiny
nového video obsahu, využíva pri kontrole dodržiavania pravidiel silu YouTube
komunity a tiež rôzne nástroje, ktoré umožňujú zachytenie obsahu porušujúceho
autorské práva, ide napríklad o oznámenie
o porušení autorských práv, program
overovania obsahu, či ID
obsahu v rámci prémiových partnerstiev (tzv. Content ID).
Táto funkcia umožňuje majiteľom obsahu identifikovať nahrané videá
a zvuk, ktoré porušujú ich autorské práva a dáva možnosť buď na takomto videu
zarábať (prostredníctvom monetizácie) alebo ho vymazať. Práve posledný
spomínaný nástroj je rozšírený najmä medzi hudobnými partnermi YouTube a na
Slovensku ho využíva napríklad Majk Spirit, Rytmus, Peter Bič Project, či Miro Jaroš.
„Pre hudobníkov je
YouTube v dnešnej dobe takmer neodmysliteľnou súčasťou. Je jedným z
najdôležitejších pilierov súčasnej éry internetu a umelcom umožňuje byť blízko
k fanúšikom,“ konštatuje Michal Matejovič, manažér známeho slovenského rappera Majka
Spirita a
dodáva: „Na YouTube je nekompromisné, ale spravodlivé publikum, ktoré vám dá
jasne najavo, čo sa mu páči, čo nie. Zároveň vám pomáha tvorbu ďalej šíriť
prostredníctvom sociálnych sietí, čím môžete získať – predtým ťažko
dosiahnuteľné – milióny vzhliadnutí.“
Značky: Pokročilé možnosti komunikácie na YouTube
Značky si v dnešnej dobe uvedomujú dôležitosť online komunikácie
aj pre budovanie značky (brandové vs. klasické výkonové online kampane). Značky
zároveň vytvárajú aj rôzne komunity svojich fanúšikov s cieľom priblížiť sa k
dnešnej generácii. YouTube v tom hrá dôležitú úlohu v roli „novodobej televízie“,
ktorá do komerčnej komunikácie vnáša príbeh a emócie.
YouTube je navyše aj interaktívnou službou a umožňuje okamžité
zdieľanie, pričom je s používateľmi kdekoľvek (v mobile vo vrecku, v tablete na
ceste a pod.) Aktivita samotných používateľov na YouTube a ich zapojenie do
komunikácie má veľký vplyv na dopad a zapamätanie si samotnej kampane a veľmi
dobre sa dopĺňa s klasickou TV kampaňou. Prináša totiž dodatočný zásah, ktorý
TV už nedokáže vytvoriť alebo len za cenu veľmi vysokých dodatočných nákladov
(hlavne v rámci skupiny Generácie C).
„YouTube je v O2 využívaným komunikačným kanálom z niekoľkých
dôvodov, vrátane toho, že je dôležitým zdrojom spätnej väzby na základe reakcie
používateľa. Napríklad v prípade, že reklamný spot nedopozerá, môže to
znamenať, že preňho nemáme relevantné posolstvo,“ vraví Ronald Lupták, riaditeľ
marketingovej komunikácie O2 a pokračuje: „YouTube je výhodný aj v tom,
že používateľ je iba na jeden klik vzdialený od ďalších informácií, o ktoré by
mohol mať záujem. V neposlednom rade, umožňuje ľahké a presné nastavenie
komunikácie na konkrétnu cieľovú skupinu.“
Platforma YouTube zároveň patrí do Reklamnej siete Google (Google
Display Network – GDN) a patrí medzi najväčšie médiá celosvetovo aj v rámci
lokálnych trhov. Online reklama sa zobrazuje pri vyhľadávaní či
prehrávaní videa alebo môže ísť aj o video reklamu značky. Inzerenti majú stále
rozsiahlejšie možnosti vo výbere reklamných formátov na YouTube, pričom
využívajú samoobslužný reklamný systém Google AdWords, ktorý funguje na základe
aukcie.
Platforma YouTube ponúka reklamu na stránke výsledkov vyhľadávania
(YouTube je pritom 2. najväčší vyhľadávač na svete), pričom reklamu
priraďuje s ohľadom na relevanciu k vyhľadávanému výrazu používateľa na základe
211 rôznych kategórií. K dispozícii sú aj multimediálne formáty na stránke pri
prehrávaní videa, ktoré používateľov ešte intenzívnejšie vtiahnu do
komunikácie.
Technologickou inováciou, ktorá vychádza v ústrety
inzerentom, je reklamný formát TrueView, v rámci ktorého inzerenti
platia len za zobrazenie tej reklamy, ktorú si používatelia pozrú do konca.
Tento formát je momentálne hitom medzi inzerentmi, pričom počet tých, ktorí ho
využívajú, sa zdvojnásobil. Zároveň počet vo videách zobrazovaných reklám,
ktoré je možné preskočiť, tvorí až 75%.
Trend
štyroch obrazoviek
Tento trend zahŕňa okrem televízie aj počítač, mobil a tablet. V
dnešnom svete prepojenom cez rôzne zariadenia ponúka marketérom unikátne
príležitosti, ako osloviť a ako sa spojiť so svojimi zákazníkmi. Je totiž
bežné, že počas sledovania TV ľudia zároveň surfujú na internete, na počítači,
či v mobile (vyhľadávajú, čo ich v televízii zaujalo) a zároveň využitie týchto
jednotlivých zariadení v priebehu dňa striedajú. Tento „štvor-obrazovkový
marketing“ ponúka špeciality ako prispôsobenie ponuky aktuálnej lokalite alebo
tzv. click-to-call reklamy s priamym telefonickým spojením, na ktoré stačí len
kliknúť. Mobilné telefóny – hlavne tie inteligentné – zažívajú naozajstný boom
a sú internetom vo vrecku, ktorý používatelia využívajú pri hľadaní najbližšej
reštaurácie, zorientovaní sa v lokalite, ako aj pri nákupoch. Prepojenie
kampaní prostredníctvom rôznych zariadení už v súčasnosti úspešne využívajú
známe spotrebné značky ako Adidas alebo Pepsi.
Generácia C
Za Generáciu C možno označiť najmä mladšiu vekovú skupinu
ľudí do 35 rokov, ktorú charakterizujú štyri hlavné modely správania začínajúce
na „C“:
- Curation – zdieľajú informácie a
obsah ďalej, najmä v rámci sociálnych sietí,
- Connection – je pre nich dôležité
byť vždy pripojený, či už cez mobil, tablet alebo počítač,
- Creation – tvoria vlastný obsah,
videá, fotografie,
- Community – virtuálne vzťahy a
interakcie sú pre nich rovnako dôležité ako tie v osobnom živote.
Ide o veľmi silnú skupinu, ktorá má možnosť nielen výrazne
ovplyvniť obsah v médiách, ale dokonca sama tvoriť a šíriť obsah.
Charakterizuje ju intenzívnejšie využívanie internetu, neustála
prítomnosť smartfónu, aktivita v rámci sociálnych sietí. Príslušníci Generácie
C jednoducho vstávajú a zaspávajú s mobilom pripojeným k internetu,
zdieľajú všetko, vždy a všade a keď potrebujú hovoriť s priateľmi, poradiť sa,
alebo si niečo zistiť, siahajú automaticky po internete. Keď ich niečo nadchne
alebo rozčúli, dajú to hneď vedieť ostatným online. Populárnymi témami sú
napríklad aj služby operátorov, recenzie rôznych produktov a zariadení,
upozornenia na zľavy, ale aj spoločenské témy.
Dodatočné informácie
- Široká ponuka YouTube kanálov oslovuje
generáciu používateľov, ktorá je zvyknutá sledovať čo chcú, kedy chcú a to na
ktoromkoľvek zariadení, ktoré majú práve po ruke. Títo používatelia sú neustále
pripojení na internet a vyžadujú originálny obsah, ktorý pozerajú, dotvárajú a
zdieľajú na sociálnych sieťach.
- Čo ich fascinuje na YouTube – poskytuje odlišné spôsoby zábavy
v porovnaní s televíziou:
o Televízia
je jednosmerný kanál. YouTube je interaktívny a umožňuje okamžité zdieľanie.
o Televízor
si tak jednoducho so sebou nevezmete. YouTube je všade – vo vrecku, na cestách.
o Televízia
oslovuje starších ľudí. YouTube oslovuje mladú generáciu.
- YouTube je novým miestom, kde sa hovorí o všetkom. Od
speváka Psy, cez Olympijské hry až po tanec Harlem Shake, YouTube dnes
jednoducho udáva spoločenský a kultúrny tón. Už aj Hitparáda Bilboard Hot 100
určuje popularitu piesní aj počtom vzhliadnutí na YouTube, čo znamená, že
YouTube im pomáha prepracovať sa na popredné priečky hitparád.
Najnovšie štatistiky
- Každý mesiac navštívi YouTube jedna miliarda unikátnych
používateľov (marec 2013)
- Už v roku 2011 YouTube prekročil hranicu 1 biliónu vzhliadnutí –
to je takmer 140 vzhliadnutí na každého jedného človeka na Zemi
- Redizajn platformy YouTube a jednotlivých kanálov, ako aj zvýšené
investície do tvorcov obsahu, viedlo k významnému posunu v sledovanosti –
používatelia pozerajú o 50% viac video obsahu ako minulý rok, spolu
sledujú až 6 miliárd hodín videí mesačne, čo predstavuje takmer 1 hodinu mesačne na každého jedného
človeka na svete.
- Na YouTube pribudne každú minútu 100 hodín nových videí
- Na YouTube je nahratých viac videí za deň, ako keď zoberieme
vysielanie troch najväčších amerických vysielacích spoločností za posledné 3
roky
- Pokiaľ by sme zobrali TOP 5 YouTube kanálov a porovnali ich s
programami káblovej televízie, umiestnili by sa z pohľadu sledovanosti v prvej
dvadsiatke
- Za posledný rok sa zdvojnásobil počet používateľov, ktorí
začali odoberať obsah z kanálov YouTube.
- Čas na získanie 100 tisíc odberateľov sa každoročne
skracuje o polovicu. Napríklad partneri, ktorí spustili svoj kanál v roku
2010, potrebovali 15 mesiacov na prekonanie hranice 100 tisíc odberateľov, tí,
ktorí ich spustili v roku 2011 už len 8 mesiacov a v tomto roku im na to
stačili už len 3 mesiace.
- 70% používateľov YouTube sa nachádza mimo USA
- YouTube je lokalizovaný v 56 krajinách a dostupný v 61 jazykoch
- Počas dňa je najvyššia sledovanosť zaznamenaná vo večerných
hodinách (v tzv. prime time) naprieč všetkými zariadeniami
Monetizácia a reklama
- Tisíce inzerentov využívajú službu TrueView (zobrazenie
reklamy pred spustením videa); 75% reklám zobrazujúcich sa pred spustením videa
je možné preskočiť (apríl 2013)
- Služba TrueView je jedným z najrýchlejšie rastúcich reklamných
formátov na platforme YouTube, pričom sme zaznamenali až 4-násobný nárast v
počte skutočných vzhliadnutí od minulého roka (od februára 2012)
- YouTube má až 200 krát viac „video“ inzerentov než priemerná
americká televízna stanica
- YouTube má viac ako milión inzerentov využívajúcich rôzne formy
reklamy Google, väčšina z nich sú malí podnikatelia
- Reklama na platforme YouTube podporuje predaj – až 46%
používateľov nakúpilo offline (v kamennej predajni) po tom, čo videli reklamu
na YouTube a až 43% používateľov nakúpilo online (cez internet) po tom, čo
videli reklamu na YouTube (zdroj: YouTube report)
Partneri
- Na YouTube je vyše jeden milión kanálov, ktoré zarábajú
prostredníctvom Partnerského programu YouTube
- Tisícky týchto kanálov majú ročne až 6-ciferné príjmy
- Počas roku 2011 sa počet partnerov s príjmami vyše 1000 USD
mesačne zdvojnásobil
- Reklamný formát TrueView pomáha partnerom efektívnejšie
monetizovať svoj obsah a zároveň znížiť počet ľudí, ktorí video prestanú
sledovať o 40% v porovnaní s obvyklým formátom
Menovky: Slovak, Slovakia news announcements