2. narodeniny slovenského Googlu
ZHRNUTIE INOVÁCIÍ:
Google inovácie a služby, ktoré dorazili na Slovensko za posledný rok
Slovenský Google vznikol koncom júna 2011 a v druhom roku jeho pôsobenia na Slovensku sa podarilo do slovenčiny lokalizovať a miestnym používateľom sprístupniť hneď niekoľko strategických služieb, ako Street View, Navigáciu Google a Hlasové vyhľadávanie, či spustenie plnohodnotného ekosystému na YouTube pre tvorcov obsahu i inzerentov. Ďalší rok budú prioritou mapové, vyhľadávacie či mobilné služby.
Na Slovensku sú veľmi populárne práve mapové služby, čo dokazuje rastúci počet ich používateľov, ktorý medziročne narástol o tretinu. Hneď po spustení služby Street View mapujúcej slovenské mestá i obce sa záujem používateľov o túto službu zvýšil dokonca o 88%. Obľúbenou službou slovenských používateľov je aj video portál YouTube, ktorý pravidelne navštevuje o štvrtinu viac používateľov než v minulom roku. Počet nových odberateľov YouTube kanálov sa pritom viac než strojnásobil, čo potvrdzuje, že aj na Slovensku sa YouTube stáva televíziou mladých.
“Slovenskí používatelia sú nadšení každou novou službou, preto pre nás bolo dôležité investovať do lokalizácie kľúčových a celosvetovo obľúbených online služieb. Tých, ktoré jednak asistujú v každodennom živote a zároveň dokážu Slovensko a jeho talenty ukázať celému svetu,” hovorí Michal Zachar, marketingový manažér Googlu a dodáva: “V treťom roku by sme sa radi sústredili na ďalšie vylepšenia mapových, vyhľadávacích, či mobilných služieb, ktoré budeme postupne uvádzať na slovenský trh.”
SLOVENSKY ŠPECIFICKÉ INOVÁCIE A SLUŽBY
|
I. VYHĽADÁVANIE
Slovenčina sa zaradila medzi svetové jazyky, ktoré smartfóny a tablety dokážu rozpoznať a to v rozsahu stoviek tisíc slovenských slov. Nová funkcia “hlasové vyhľadávanie” je dostupná všetkým používateľom mobilných zariadení s operačným systémom Android (od verzie 2.2. a vyššej). Táto funkcia podstatným spôsobom zjednodušuje a urýchľuje vyhľadávanie na internete a to najmä v situáciách, kedy používatelia nemajú dostatok času alebo možností na manuálne zadávanie hľadaného výrazu do poľa vyhľadávača.
II. MAPOVÉ SLUŽBY
Slovensko sa stalo 44. krajinou celosvetovo a zároveň 15. európskou krajinou, v ktorej bola spustená služba Street View. Uvedeniu služby predchádzalo snímanie ulíc špeciálnymi Street View autami, ktoré sa stretlo s veľkým záujmom verejnosti ako aj miestnych samospráv. Street View je dôležitým online zdrojom informácií a jednou z najpopulárnejších funkcií na Mapách Google. Vďaka tejto funkcii sa môžu používatelia virtuálne v 360 stupňovom pohľade preniesť na rôzne miesta a vychutnať si tak krásy z rôznych destinácií vrátane Slovenska. Špeciálne Street View autá mohli Slováci vidieť vo všetkých kútoch Slovenska, keď spolu prešli viac ako 40.000 kilometrov našich ciest, čo je viac, ako keby prešli okolo celej zemegule pozdĺž rovníka.
Jednou z významných inovácií, ktoré Google v oblasti mapových služieb na Slovensko priniesol, bolo spustenie mobilnej Navigácie na Mapách Google v slovenčine. Ide o online GPS navigáciu s hlasovými pokynmi, reálnymi zábermi ulíc a satelitnými fotografiami. Navigácia tak využíva a dopĺňa služby ako Street View, vylepšené mapové podklady, či vysokokvalitné satelitné snímky. Navigácia tiež využíva ďalšie dostupné funkcie Máp Google, ako je aktuálna dopravná situácia, vďaka ktorej dokáže vybrať najvhodnejšiu trasu na základe aktuálnych informácií o doprave. Mapy Google tiež umožňujú stiahnuť si mapové podklady do zariadenia a používať ich offline bez prístupu na internet.
III. YOUTUBE
Pri príležitosti svojich 8. narodenín sa YouTube stal plnohodnotnou platformou aj pre Slovákov prepojením celej YouTube komunity – používateľov, ktorí majú prístup k bohatej báze originálneho video obsahu, tvorcov zaujímavého obsahu, ktorí ho môžu monetizovať a značky – inzerentov, ktorí majú príležitosť veľmi účinne osloviť súčasných spotrebiteľov. Mesačne slovenskí používatelia vzhliadnu stovky miliónov videí, pričom medziročný trend rastu dosahuje takmer hranicu 50%.
YouTube v dnešnej dobe predstavuje nielen zábavnú video platformu, ale zároveň veľkú mediálnu príležitosť pre slovenské značky. Tie majú odteraz možnosť osloviť súčasných či potenciálnych zákazníkov prostredníctvom rôznych reklamných formátov, budovať značku a okolo nej vytvárať vlastnú komunitu.
Tvorcov obsahu zase podporuje tým, že im umožňuje získavať príjmy z ich originálneho obsahu v rámci Partnerského programu (YouTube Partners Program). Môže pritom ísť o tvorcov prémiového obsahu (televízie, produkčné spoločnosti, hudobné skupiny, skladateľov a pod.) v tzv. prémiovom partnerskom programe alebo o talentovaných používateľov v rámci online partnerského programu.
IV. BEZPEČNÉ POUŽÍVANIE INTERNETU A OCHRANA SÚKROMIA
Pri príležitosti Svetového dňa bezpečného internetu uviedol Google do slovenčiny lokalizovanú stránku pod názvom „Čo je dobré vedieť“ a používateľom slúži ako sprievodca bezpečným správaním na internete. Stránka ponúka v štyroch rôznych oblastiach prehľadné tipy, rady a informácie, ktoré je dobré vedieť, rešpektovať alebo si nastaviť, a to všetko pod jednou “strechou”.
V. PRVÝ PRIAMY KOMUNIKAČNÝ KANÁL
Od konca februára majú aj slovenskí používatelia priamy kanál na komunikáciu s Googlom - prostredníctvom Google+ stránky Google Slovensko. Táto stránka je určená všetkým používateľom, ktorí sa zaujímajú o novinky z dieľne Googlu, či už ide o služby alebo samotnú spoločnosť, o rôzne zaujímavé inovatívne riešenia, ako aj o rôzne Google projekty, či vychytávky, o ktorých možno ešte nepočuli. Okrem iného Google+ poskytuje omnoho lepšie možnosti interakcie a prístupu k názorom a nápadom používateľov.
GLOBÁLNE INOVÁCIE SO ZAHRNUTÍM SLOVENSKA
|
I. ONLINE KOMUNIKÁCIA
S cieľom väčšieho používateľského komfortu a zjednodušenia správy emailov bola predstavená nová podoba „doručenej pošty“ v Gmaili. V novom mailboxe je možné usporiadať e-maily do piatich kategórií: Primárne, Sociálne, Reklama, Upozornenia. Nový mailbox je dostupný všetkým používateľom a k dispozícii sú aj aktualizované aplikácie pre OS Android od verzie 4.0 a vyššej a tiež iOS.
V rámci najväčšej vývojárskej konferencie Google I/O 2013 boli predstavené aj novinky z dielne Google+:
Nového dizajnu sa dočkal tzv. Stream, ktorý je možné vidieť vo viacerých stĺpcoch, zobrazovanie fotiek či videí využíva celú šírku streamu a pridané sú aj animácie do menu, či jednotlivých záložiek.
U služby Hangouts došlo k zjednoteniu ich využívania naprieč rôznymi platformami - v Gmaili, Google+, na iOS, alebo Android zariadeniach a ako rozšířenie v prehliadači Chrome.
Nových funkcií pre vylepšovanie fotografií sa dočkali aj Fotky.
V rámci aktualizácie aplikácie Prekladač Google, kedy bola pridaná podpora prekladania nafotených čínskych či japonských textov, je už možné zadávať text rukou v slovenčine. Aplikácia tak dokáže preložiť aj rukou napísaný text v slovenčine do cudzieho jazyka.
II. MAPOVÉ SLUŽBY
Na vývojárskej konferencii Google I/O 2013 bola predstavená nová generácia Máp Google, ktoré prinášajú nový spôsob ich používania a najmä sú prispôsobené potrebám používateľov. Umožňujú odhaliť skvelé lokálne miesta, pričom výsledky vyhľadávania sa zobrazujú priamo na mape aj s krátkym popisom a užitočnými informáciami ako otváracie hodiny či recenzie. Navyše súčasťou nových Máp Google je okrem známeho Street View aj 3D zobrazenie s využitím Google Earth.
Google uviedol pre používateľov iPhonov a iPod Touch s operačným systémom iOS 5.1 a vyšším mapovú aplikáciu, ktorá prináša úplne nový dizajn kombinujúci zrozumiteľnosť a presnosť Máp Google s rozhraním, ktoré umožňuje rýchlejšiu a jednoduchšiu prácu s mapami.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DODATOČNÉ INFORMÁCIE
Inovácie a nové lokalizované služby na Slovensku (chronologický prehľad)
2012
Hlasové vyhľadávanie
Funkcia je dostupná používateľom mobilných zariadení so systémom Android. Vytvoriť jazykový model slovenčiny alebo akéhokoľvek iného jazyka vyžaduje zozbierať stovky tisíc nahovorených slov a viet v rôznych zvukových prostrediach (v aute, v reštaurácii, a pod). Okrem toho sa technológia samotným používaním naďalej “učí” a vylepšuje. (17. augusta)
Samotné odštartovanie jázd vyvolalo veľký záujem verejnosti ako aj miestnych samospráv o túto službu a preto k pôvodne plánovaným 19 slovenským mestám a miestam v ich okolí pribudli aj ďalšie zaujímavé destinácie alebo ich dôležité časti. Používatelia sa tak môžu virtuálne poprechádzať po uliciach niekoľkých desiatok historicky alebo kultúrne zaujímavých slovenských miest, mestečiek či obcí. Pomocou Street View technológie bolo nasnímané takmer celé územie Slovenska. (31. októbra)
Aktualizácia mapových podkladov
Zeitgeist 2012
Z najvyhľadávanejších výrazov v slovenskom vyhľadávači zostavuje Google každoročne rebríčky, o čo sa Slováci zaujímali najviac. Trendy určujú najmä výrazy, ktoré v rámci rebríčku oproti minulému roku postúpili najvýraznejšie, takzvaní skokani. V roku 2012 zaznamenali najvýznamnejší nárast televízne reality show Hotel Paradise a Farma, na treťom mieste sa umiestnil portál Modrykonik. (6. decembra)
2013
Kampaň „Čo je dobré vedieť“
Do slovenčiny lokalizovaná stránka pod názvom „Čo je dobré vedieť“ je zdrojom užitočných informácií o tom, ako internet a online služby využívať bezpečne, ako sa chrániť a predchádzať rizikám, ale aj o tom, ako sa zachovať v nečakaných situáciách. (5. februára)
Google+ stránka Google Slovensko
Mobilná navigácia
Jednou z tohtoročných inovácií na Mapách Google bolo spustenie mobilnej navigácie v slovenčine. Pomocou nej sa každý smartfón alebo iné zariadenie s operačným systémom Android (verzie 2.2+) či iOS (verzie 5.1+), stalo plnohodnotnou navigáciou do auta alebo pre chodcov. Rovnako ako Mapy Google je aj služba Navigácia na Mapách Google dostupná úplne zadarmo a poskytuje vždy najčerstvejšie mapové podklady bez nutnosti dokupovať ďalšie mapy alebo aktualizácie. (4. apríla)
YouTube
Menovky: Slovak, Slovakia news announcements