Think Export with Google: Svetové Slovensko
●
Šestnásti
zástupcovia zo Slovenska v rebríčku TOP 100 lídrov v oblasti inovácií v regióne
strednej a východnej Európy
●
Google
na Slovensku pokračuje v podpore inovácií a exportu
Slovensko je krajinou, kde majú inovácie svoje významné miesto. Až
šestnásti zástupcovia zo Slovenska získali pred nedávnom uznanie v rámci
rebríčka TOP 100 lídrov v oblasti inovácií v strednej a východnej Európe (New Europe 100), ktorý bol vytvorený
organizáciou Res Publica spolu so spoločnosťou Google a Medzinárodným
vyšehradským fondom v spolupráci s Financial Times a ďalšími partnermi. V
podpore inovácií Google pokračuje aj na Slovensku.
„Som presvedčený, že Slovensko má reálnu šancu
stať sa malým Sillicon Valley strednej Európy. Máme talentovaných
ľudí, skvelé predpoklady a už aj prvé úspechy v oblasti technologického exportu,“ hovorí Rasťo Kulich, riaditeľ slovenského Googlu, a
dodáva: „Pre Slovensko s relatívne malým domácim trhom je export kľúčom k
úspechu a internet bránou do sveta. Bude dôležité stavať na
existujúcich základoch a ďalej rozvíjať naše už prosperujúce odvetvia ako
napríklad vývoj softvéru alebo inovácie v automobilovom priemysle.“
Zoznam TOP 100 lídrov New
Europe 100 bol vytvorený ako súčasť kampane, ktorej cieľom je zviditeľniť
inovácie v regióne strednej a východnej Európy prostredníctvom ľudí, tímov
alebo inštitúcií, ktoré sú hybnou silou pozitívnych zmien. Slovensko so
šestnástimi inovátormi obsadilo hneď druhú priečku v počte inovátorov za
Poľskom (28 zástupcov) a pred Českou republikou (14 zástupcov).
Medzi najúspešnejšími slovenskými inovátormi sa na zozname New
Europe 100 umiestnil napríklad Štefan Klein, ktorý zostrojil AeroMobil, unikátnu kombináciu auta a lietadla, Igor
Kočiš zo spoločnosti GA
Drilling, ktorá vyvíja prelomovú vrtnú technológiu PLASMABIT. V zozname
figurujú aj známe mená ako Miroslav Trnka,
zakladateľ ESETu, svetového výrobcu bezpečnostného softvéru pre firmy a
domácnosti, či Michal
Štencl, zakladateľ a majiteľ firmy Sygic, ktorý stojí za navigáciou,
ktorú využívajú milióny ľudí na celom svete.
„Myšlienka lietajúceho automobilu sa zrodila ešte v 80-tych rokoch
v hlave Štefana Kleina, motivovaná túžbou po slobode. Avšak od úvodného
konceptu k funkčnému prototypu AeroMobilu prešlo obdobie takmer celej jednej
generácie, 25 rokov,“ hovorí Juraj Vaculík, spoluzakladateľ a
CEO spoločnosti AeroMobil a dodáva: „Dôvod úspechu spočíva najmä v
technologickej jedinečnosti riešenia, atraktívnom dizajne a našej presvedčivej
argumentácii a nadšeniu pre túto revolučnú inováciu.“
V zozname TOP 100 lídrov je ďalej zastúpené Maďarsko (8),
Bulharsko (6), Lotyšsko (5), Estónsko (5), Ukrajina (5), Litva (4), Rumunsko
(3), Bielorusko (2), Azerbajdžan (1), Chorvátsko (1), Slovinsko (1) a Kosovo
(1). Priemerný vek vybraných inovátorov v regióne je 34 rokov. Medzi
najmladšími zástupcami je aj jedna Slovenka, a to Veronika Frankovská,
projektová manažérka, Demagog.SK.
Slovenskí inovátori v projekte New Europe 100 (v
abecednom poradí):
·
Peter Badík, spoluzakladateľ, GreenWay Operator
·
Radoslav Baťo, poradca prezidenta Slovenskej republiky Andreja
Kisku
·
Tomáš Bella, zástupca šéfredaktora denníka SME
·
Stanislav Boledovič, zakladateľ a CEO, Teach for Slovakia a
Nexteria
·
Veronika Frankovská, projektová manažérka, Demagog.SK
·
Peter Hajdin a Adam Znášik, spolumajitelia, Komplot Advertising
·
Michaela Jacová, zakladateľka, StartupAwards.SK a investičná
manažérka, Neulogy Ventures
·
Štefan Klein, spoluzakladateľ a vedúci dizajnér, AeroMobil
·
Igor Kočiš, CEO a zakladateľ, GA Drilling
·
Peter Komorník, CEO, sli.do
·
Ivana Sendecká, zakladateľka a CEO, Next Generation Leaders of
Slovakia
·
Ján Suchal, Developer
·
Ivan Štefunko, Managing Partner, Neulogy Ventures
·
Michal Štencl, zakladateľ a majiteľ firmy Sygic
·
Miroslav Trnka, zakladateľ Esetu
·
Zuzana Wienk, programová riaditeľka, Aliancia Fair Play
Slovenskí inovátori, úspešní exportéri, investori a spoločnosti s
veľkým potenciálom stať sa „svetovými“ sa
dnes stretnú na jednom mieste, ktorý prinesie priestor pre vznik nových
partnerstiev a nových úspešných príbehov slovenského exportu. Na konferencii „Think Export with Google: Svetové Slovensko”, ktorá
sa koná pod záštitou prezidenta Slovenskej republiky Andreja Kisku, bude okrem
úspešných príbehov exportérov reč aj o nástrojoch, ktoré firmám pomôžu na ceste
za úspechom.
Slovenský Google sa od založenia pobočky venuje vzdelávaniu firiem
v oblasti digitálneho marketingu a podpore internetovej ekonomiky s dôrazom na
export technológií a start-upy. Príkladom je iniciatíva SAPIE (Slovenská aliancia pre internetovú ekonomiku),
ktorej cieľom je vytvoriť ucelenú platformu pre podporu inovácií, exportu s
pridanou hodnotou a to prepojením domácich i zahraničných internetových hráčov,
exportérov technológií, neziskových organizácií i akademickej obce.
V spolupráci s členmi SAPIE sa za posledný rok podarilo
zorganizovať desiatky podujatí pre študentov technických odborov, prednášky
zahraničných expertov na tému inovácií a start-upov pre slovenskú start-up
komunitu, či pozdvihnúť povedomie globálne úspešných technologických start-upov
zo Slovenska v zahraničí.
Príklady úspešných slovenských exportérov:
Virtual Reality Media - „Za odmenu do Jemenu“
Spoločnosť Virtual Reality Media pôsobí v oblasti vývoja a výroby
sofistikovaných výcvikových zariadení a simulačných technológií od roku 1995. Z
„garážovej firmy“ sa postupne prepracovala na zavedeného dodávateľa simulátorov
a výcvikových systémov v rámci Slovenska. Práve export bol nevyhnutnou
podmienkou pre ďalší rast firmy, pričom pri podpore jej exportných aktivít
zohrala kľúčovú úlohu najmä EXIMBANKA.
Vladimír Šimanský, člen predstavenstva Virtual Reality Media: „Aj
vďaka spolupráci s EXIMBANKOU sa nám podarilo umiestniť naše produkty na
zahraničné trhy. Prvý export bol do Jemenu, následne do Angoly, Alžírska
a ďalších krajín najmä „tretieho sveta“. V roku 2010 sa nám podarilo
preraziť aj na mimoriadne konkurenčnom trhu so simulačnými technológiami v USA,
kde úspešne pôsobíme do dnešného dňa.“
Virtual Reality Media dnes disponuje vlastným know-how a
vývojovými nástrojmi, ktoré jej umožňujú produkovať sofistikované letecké
simulátory pre takmer akýkoľvek typ leteckej techniky schopné svojou kvalitou
konkurovať produktom aj najvýznamnejších nadnárodných hráčov v odvetví.
ULTRA PLAST - exportuje 90 % produkcie vďaka internetu
Firma ULTRA PLAST je príbehom malej rodinnej firmy v oblasti
tradičnej výroby, ktorá sa počas krízy zachránila vlastným výrobným produktom a
to strešnými boxami pre autá. V marketingu plne vsadila na internet
prostredníctvom Googlu v rámci hesla „priamo z výroby až k vám domov za
polovičné ceny“.
Peter Nedeliak, majiteľ firmy ULTRA PLAST: „Vďaka
našej stratégii sme rástli nielen na Slovensku, ale aj v ďalších 12 krajinách
Európy a dokonca aj v Spojených štátoch amerických, čo je náš najnovší
prírastok.“
Využívaním reklamného systému Google AdWords ako aj analytického
nástroja Google Analytics boli schopní expandovať na nové trhy, pričom online
reklamné kampane si riadia a spravujú sami.
Inšpiratívny príbeh AeroMobilu
Myšlienka lietajúceho automobilu sa zrodila ešte v 80-tych rokoch
v hlave Štefana Kleina, motivovaná túžbou po slobode. Avšak od úvodného
konceptu k funkčnému prototypu AeroMobilu prešlo obdobie takmer celej jednej
generácie, 25 rokov.
Kľúčovým momentom v rozvoji firmy bolo spojenie konštruktéra a
dizajnéra Štefana Kleina s investorom a podnikateľom Jurajom Vaculíkom, vďaka
ktorému prišlo k preklopeniu garážového projektu do skutočnej spoločnosti s
globálnymi ambíciami. Akceptácia projektu v zahraničí bola podporená prijatím u
odbornej verejnosti a vzápätí u globálnych mienkotvorných médií. Internet je
pre firmu veľmi účinným podporným kanálom pri šírení informácií o AeroMobile a
neustále rastie aj podpora na sociálnych sieťach.
Dôvod úspechu spočíva najmä v technologickej jedinečnosti
riešenia, atraktívnom dizajne a našej presvedčivej argumentácii a nadšeniu pre
túto revolučnú inováciu.
A čo odporúčajú
start-upistom? Verte svojej
myšlienke! Nadchnite všetkých okolo seba pre projekt a nechajte ich, aby ho
ďalej zdokonaľovali svojimi schopnosťami. Ak vám neveria doma, choďte do sveta.
Presviedčajte a jasne formulujte svoju víziu, produkt, biznis plán a tím!
Menovky: Slovak, Slovakia news announcements