Nadácia otvorenej spoločnosti v spolupráci s Google podporí mladých novinárov a rozvoj dátovej žurnalistiky na Slovensku
Nadácia otvorenej spoločnosti a
spoločnosť Google Slovensko vyhlasujú spoločný vzdelávací projekt „Dáta menia žurnalistiku“ na podporu
mladých dátových novinárov a novinárok. V rámci projektu usporiadajú na troch
slovenských univerzitách v Bratislave a v Ružomberku sériu prednášok a
workshopov zameraných na dátovú žurnalistiku, prácu s dátami, ich získavanie a následné
spracovanie zaujímavých príbehov, ktoré sa v dátach ukrývajú. Študentom budú prednášať slovenskí i zahraniční odborníci.
„Teší nás rastúci záujem
profesionálnych novinárov na Slovensku o oblasť dátovej žurnalistiky.
Spoločne zdieľame presvedčenie, že je to nová a pre budúcnosť rozhodujúca
oblasť žurnalistiky. Citlivo tiež vnímame rôzne obmedzenia, ktorým mediálne
redakcie musia denne čeliť. Aj preto sme sa rozhodli investovať do študentov
a pokúsiť sa vytvoriť nové prepojenia,“
povedala Ľubica Stanek, koordinátorka projektu z Nadácie otvorenej
spoločnosti.
Cieľom projektu „Dáta
menia žurnalistiku“ je priblížiť tento fenomén slovenským novinárom, študentom
a ďalším záujemcom, predstaviť spôsoby, metódy a dostupné nástroje
pre prácu s dátami, ktoré v žurnalistike vytvárajú ďalšie možnosti pre
získavanie nových a verifikovanie už existujúcich dát. Súčasťou projektu
je séria vzdelávacích seminárov, ktoré sa uskutočnia na partnerských školách
koncom tohto a v prvej polovici nasledujúceho semestra.
„Jedným zo základných predpokladov kvalitnej online žurnalistiky je dnes aj
práca s dátami. Ide o reakciu na fenomén narastajúceho množstva informácií,
resp. na tzv. „open data“. Pri pohľade na nové médiá, najmä smerovanie
spravodajských webov, je dôležité venovať pozornosť vzdelávaniu novinárov v
oblasti dátovej žurnalistiky. Nakoľko však ide o pomerne nový prístup, je
prospešné a nevyhnutné inšpirovať sa médiami, pre ktoré je práca s dátami na
dennom poriadku,“ súhlasí Ján Hacek z katedry žurnalistiky
Univerzity Komenského.
V rámci projektu „Dáta menia
žurnalistiku“ bude vyhlásený už 3. ročník Ceny Google pre mladé talenty dátovej
žurnalistiky, ktorá prebieha spolu s Novinárskou cenou. Súťaž je určená
študentom a mladým ľuďom do 30 rokov, ktorí majú zaujímavý nápad na dátový
projekt a neboja sa ho realizovať. „Teší nás, že Novinárska cena dáva priestor i
mladým talentom, ktorí sa zameriavajú na nové trendy dátovej žurnalistiky a
hľadajú v otvorených dátach nové súvislosti prínosné pre verejnosť,“
uviedla Martina Joneková, PR manažérka pre CEE, Google.
Víťaz získa 400 EUR a možnosť
zrealizovať svoj projekt v jednom z profesionálnych médií, ktoré budú
zastúpené v porote tejto ceny. Svoje nápady na projekty môžu záujemcovia
prihlasovať od 1. decembra na stránkach www.novinárskacena.sk. Uzávierka súťaže je 1. februára 2016.
Prihlásené projekty bude hodnotiť štvorčlenná
porota zložená z dátových novinárov a novinárok.
„Novinárska cena mi priniesla veľmi veľa skúseností a posunula ma ďalej.
Vďaka víťaznému projektu som mohol začať spolupracovať s médiami. Naučil som sa
viacej rozumieť dátovej žurnalistike z novinárskeho uhla. Pochopil som, že
nestačí mať len dáta, ale je potrebné vymyslieť, ako ich správne vizualizovať,“
hovorí Ondrej Proksa, víťaz minuloročnej slovenskej Ceny Google pre mladé
talenty dátovej žurnalistiky.
V rámci
vzdelávacieho projektu pre študentov ako aj všetkých záujemcov o dátovú
žurnalistiku a ďalšie nové trendy v žurnalistike pripravujeme
aktualizovanú verziu Príručky dátovej
žurnalistiky.
Projekt „Dáta
menia žurnalistiku“ prebieha v spolupráci so spoločnosťou Google okrem
Slovenska aj v Českej republike, Maďarsku a Rumunsku. Partnerom
projektu v Českej republike je Nadácia Open Society Fund Praha,
v Rumunsku organizácia The Center for Independent Journalism a
v Maďarsku organizácie Atlatszo a The Center for Independet Journalism.
***
Zoznam
škôl zapojených do vzdelávacieho projektu na Slovensku:
·
Katedra žurnalistiky, Filozofická fakulta Univerzity Komenského v
Bratislabe
·
Katedra
žurnalistiky, Filozofická fakulta Katolíckej Univerzity v Ružomberku
·
Fakulta
informačných technológií Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave
Cena
pre mladé talenty dátovej žurnalistiky
Cena Googlu pre mladé
talenty dátovej žurnalistiky je určená študentom a mladým ľuďom do 30 rokov,
ktorí sa prihlásia so zaujímavým nápadom, ako využiť a zanalyzovať verejné dáta
a nájsť v nich nové súvislosti, ktoré unikajú každodennému spravodajstvu a
ktoré sú dôležité a prínosné pre verejnosť. Do súťaže sa môže prihlásiť
jednotlivec či neformálny tím s projektovým zámerom (prípadne s už rozpracovaným projektom, ale nie hotovým). Víťaz
tejto kategórie získa nielen finančnú odmenu, ale aj odbornú pomoc redaktorov
Slovenského rozhlasu, s ktorými svoj projekt dokončí a uverejní.
Menovky: Slovak, Slovakia news announcements