Slováci sa pred nákupom v kamennej pobočke stále viac spoliehajú na informácie z internetu
Cesta
slovenských spotrebiteľov do kamenných pobočiek stále častejšie začína práve na
internete. Podľa prieskumu* agentúry MillwardBrown
realizovaného v spolupráci so spoločnosťami Google a O2 Slovakia,
bolo až 31% nákupov zákazníkov mobilného operátora uskutočnených na základe
informácií, ktoré si vyhľadali na internete.
Internet zohráva
v spotrebiteľskom správaní Slovákov čoraz významnejšiu úlohu. Podľa
výsledkov štúdie nielenže narastá celkový počet tržieb v online, ale
navyše až 4 z 10 nákupov na pobočke sú ovplyvnené informáciami, ktoré si
zákazník priniesol z onlinu. Čoraz väčší vplyv má internet aj na finálne
rozhodnutie zákazníka o kúpe (11% zo všetkých nákupov), hneď po nákupe
realizovanom po návšteve predajne (33%) či na základe odporúčania známych
(15%). Pre mnohých tak internet tvorí často prvý a najrelevantnejší zdroj
informácií, ktorí ovplyvňuje ich nákupné rozhodnutia.
Z toho jasne vyplýva, že informácie, ktoré nájde
zákazník na internete, sú pre neho často rozhodujúce a ovplyvňujú jeho
nákup priamo v kamennej predajni. Hovoríme o tzv. ROPO efekte (z
angl. Research Online, Purchase Offline – prieskum online, nákup offline). Tento
jav sa pomerne zaujímavo odrazil aj na výsledkoch posledného Consumer Commerce
Barometra, z ktorého vyplýva, že na Slovensku je až 36% nákupov
v kamennej predajni ovplyvnených prieskumom online, podobne ako u našich
susedov v Českej republike (33%) a Poľsku (36%).
„Mnoho firiem si
neuvedomuje dôležitú úlohu internetu a jeho vplyv na predaj
v kamennej pobočke.Práve výsledky prieskumu realizovaného na vzorke
zákazníkov spoločnosti O2 nám dávajú jasný signál o význame internetu pri
nákupných rozhodnutiach Slovákov. Online sa v čoraz väčšej miere podieľa na
tržbách v offline, čo vyjadruje aj tzv. ROPO efekt. Platí to rovnako pre
spoločnosti, ktoré nedisponujú vlastnými e-shopmi, no napriek tomu sa internet
pre nich stáva čoraz dôležitejším komunikačným kanálom,“ komentoval
výsledky štúdie Rasťo Kulich,
Country Manager spoločnosti Google Slovensko.
„Online prostredie nie
je len priestorom pre získavanie a zhromažďovanie informácií, v našom
vnímaní je aj jedným z najdôležitejších predajných kanálov. Až tretina
všetkých nákupov O2 produktov a služieb je ovplyvnená informáciami na
internete, priamy nákup z pohodliaobývačky tvorí až 10% celkového objemu.
Trendom bude jeho ďalšie navyšovanie, preto je pre nás online prostredie
prioritou, už dnes je to tretí najsilnejší predajný kanál. V O2 nás baví
pretvárať dostupné inovácie na komfortné a reálne využiteľné služby pre život
našich zákazníkov. Sústredíme sa najmä na jednoduchosť týchto služieb, čo nám
umožňuje priblížiť ich zákazníkom ešte viac,“uviedla hovorkyňa O2 Martina Jamrichová.
Kľúčové zistenia štúdie
- Celkový
počet tržieb v online narastá –
online nákupy zákazníkov telekomunikačného operátora tvoria 10% zo všetkých
predajov O2
- 31%
predajov v kamennej predajni je ovplyvnených online kanálom – 4 z 10 nákupov u mobilného operátora
(programy s platbou na faktúru alebo dobíjaním kreditu) sú ovplyvnené
onlinom
- Online je pre zákazníkov jedným
z najrelevantnejších zdrojov informácií –
podľa štúdie až takmer tretina zo všetkých nákupov bola realizovaná práve na
základe informácií, ktoré našli zákazníci na internete. Pre mnohých z nich
to bol prvý a zároveň najrelevantnejší zdroj. Pri vyhľadávaní sa zákazníci
najčastejšie spoliehali na webovú stránku operátora, na ktorej hľadali
informácie takmer všetci.
„Sila onlinu je nám
dlhodobo známa, aj preto sme v minulom roku pertransformovali náš e-shop
na tzv. samoobslužnú zónu. Kroky, ktorými zákazník prechádza pri online nákupe
u seba doma sú identické ako tie, ktoré absolvuje na kamennej predajni,“dodáva hovorkyňa O2 Martina Jamrichová.
- Ľudia často pri svojich online prieskumoch využívajú
ako spoľahlivý zdroj informácií webové
stránky operátora alebo internetové vyhľadávače. Pomocou obľúbených
vyhľadávačov, akým je napr. aj Google, hľadajú nielen informácie priamo od
predajcu, ale často si nechávajú vyhľadať aj stránky s porovnaním ponúk.
Popri cenách vyhľadávajú aj informácie o parametroch a špecifikách
programu, zaujímajú ich často skúsenosti iných klientov, vysvetlenia
konkrétnych pojmov či adresy najbližších predajní.
- Online
zohráva významnú úlohu ajv procese uskutočneniafinálneho rozhodnutia – podľa prieskumu sa 11% klientov rozhodlo o finálnej
kúpe na základe informácií vyhľadaných online. V rebríčku sa tak online
dostáva na tretiu priečku hneď po tých, ktorí sa rozhodli na základe
odporúčania známych (15%) a tých, ktorí urobili svoje nákupné rozhodnutie
po návšteve pobočky O2 (33%).
- Rozhodovací
proces je u zákazníkov pomerne rýchly – takmer polovica zákazníkov nepotrebovala na svoje finálne
rozhodnutie ani jeden deň. V tomto rýchlom procese tak často zohráva
významnú úlohu dostupnosť informácií. Internet je pre nás často pohodlným,
rýchlym a spoľahlivým zdrojom informácií, kde často oceníme vyspelosť
a flexibilitu vyhľadávačov.
Štúdia nakoniec jasne ukázala, že aj tí zákazníci, ktorí uprednostňujú nákupy
v kamenných obchodoch, využívajú internet ako dôležitý zdroj informácií.Internetu
patrí teda zásadné miesto v spotrebiteľskom správaní a samotnom
nákupnom procese. A nejde pritom len o samotné online nakupovanie. Aj
firmy, ktoré neprevádzkujú e-shopy (online obchody) by nemali zabúdať na online
a jeho vplyv na tržby v offline; a zaradiť ho do svojich
obchodných stratégií ako dôležitý marketingový a komunikačný nástroj.
Doplňujúce informácie
ROPO efekt, z anglického Research Online,
PurchaseOffline (prieskum online, nákup offline) predstavuje trend
v nákupnom správaní spotrebiteľov, kedy zákazník realizuje svoj nákup
v kamennom obchode na základe informácií, ktoré si vyhľadal na internete.
ROPO efekt sa dá zmerať a je veľmi dôležitý v rámci vyhodnocovania
marketingových kampaní. Vďaka online-to-store faktoru (koeficient je dostupný
v ConsumerCommerce Barometri) je možné časť tržieb
generovaných v predajniach, avšak ovplyvnených internetom, identifikovať.
Predstavuje bezplatný nástroj umožňujúci výskum nákupného
správania spotrebiteľov pri nakupovaní cez internet a mimo neho, je voľne
dostupný v anglickom jazyku. Informácie o 39 krajinách, vrátane
Slovenska, predstavujú prehľad o priebehu nákupného cyklu v rôznych
odvetviach a viac než 35 produktových kategóriách.
ConsumerCommerce Barometer nám v rôznych štatistikách
odhalí, ako pokročilí sú Slováci v nakupovaní cez internet. Okrem iného
obsahuje aj štatistiky sledujúce vplyv tzv. ROPO efektu. Z posledných
štatistík jasne vyplýva, že internet má na nákupné správanie slovenských
spotrebiteľov čoraz väčší vplyv. Porovnanie ROPO efektu v rôznych
európskych krajinách:
# # #
O spoločnosti O2 Slovakia
O2 spustilo svoju komerčnú prevádzku 2.2.2007. Licenciu
získala spoločnosť na základe rozhodnutia výberovej komisie Telekomunikačného
úradu SR zo dňa 25.8.2006. Licencia zahŕňa práva na používanie frekvencií GSM
900 MHz, GSM 1800 MHz, UMTS a 28/29 GHz po dobu 20 rokov na účely
poskytovania telekomunikačných služieb v SR.
O2 je na Slovensku najrýchlejšie rastúcim mobilným
operátorom. Od začiatku svojho pôsobenia, prináša revolučné riešenia, otvorenú
komunikáciu a férovosť pre všetkých zákazníkov bez rozdielu.
S jednoduchým portfóliom produktov systematicky mení pravidlá mobilnej
komunikácie. Ako prvý priniesol na Slovensko skutočne neobmedzený program na
volania a SMS, ako prvý uviedol komerčnú testovaciu prevádzku LTE siete,
či ponúkol platby mobilom prostredníctvom NFC technológie. Operátor sa teší
konštantne najvyššej zákazníckej spokojnosti spomedzi všetkých operátorov. 7x
za sebou získal titul Operátor roka v nezávislej zákazníckej ankete.
Operátor bol 3x za sebou vyhlásený aj najlepším zamestnávateľom medzi veľkými
spoločnosťami, v nezávislej ankete spoločnosti AonHewitt.
O spoločnosti Google Inc.
Spoločnosť Google sa ako globálny technologický líder snaží
neustále vylepšovať spôsob prepájania ľudí s informáciami. Inovácie Googlu v
oblasti vyhľadávania a reklamy umožnili spoločnosti získať vedúcu pozíciu na
internete a vytvoriť jednu z najznámejších svetových značiek.
# # #
Google je ochranná známka spoločnosti Google Inc.
Všetky ďalšie názvy spoločností a produktov môžu byť ochrannými známkami
príslušných spoločností, s ktorými sú asociované.
*Prieskum
Cesta z online do predajne
mobilného operátora bol realizovaný prieskumnou agentúrou MillwardBrown
v spolupráci so spoločnosťami O2 Slovensko a Google. Cieľom prieskumu
bolo zistiť, aký podiel telekomunikačných offline tržieb je ovplyvnených
onlinom. Prieskum bol realizovaný v lete 2015 na vzorke 1500 respondentov
(zákazníkov spoločnosti O2, ktorí si cez offline zakúpili program
s platbou na faktúru alebo program s dobíjaním kreditu).
Menovky: Slovak, Slovakia news announcements