Google spúšťa ďalšie kolo grantov na podporu online žurnalistiky
V apríli
minulého roka predstavila spoločnosť Google tzv. Digital News Initiative (DNI),
iniciatívu na podporu kvalitnej digitálnej žurnalistiky s využitím technológií
a inovácií, do ktorej sú zapojení aj významní európski vydavatelia. V rámci
tejto iniciatívy a v jej ďalšej fáze otvoril na jeseň minulého roka DNI
Inovačný fond, v ktorom vyčlenil celkovo 150 miliónov eur na projekty zamerané
na vývoj nových obchodných modelov vydavateľstiev a rozvoj digitálnej
žurnalistiky. DNI Inovačný fond požiadalo v prvom kole o grantovú podporu vyše
1000 projektov z 28 európskych krajín, následne vo februári oznámil, že medzi
128 vybraných projektov rozdelí 27 miliónov eur.
Dnes, 2.
júna 2016, spúšťa DNI Inovačný fond druhé kolo grantov, ktoré bude otvorené až
do 11. júla 2016. Šancu majú samozrejme aj žiadatelia zo Slovenska.
Druhé kolo
žiadostí o granty bude vyhodnotené v októbri tohto roka, výsledky budú následne
vyhlásené v decembri. DNI Inovačný fond je otvorený širokému spektru žiadateľov
– veľkým vydavateľstvám, jednotlivým médiám, kolaboratívnym projektom ako aj
jednotlivcom z krajín Európskej únie, ako aj z krajín pôsobiacich v rámci
Európskeho združenia voľného obchodu (EFTA).
Google chce
podporiť nové nápady, ktoré budú mať pozitívny vplyv na digitálnu novinársku
tvorbu a udržateľnosť spravodajského odvetvia. Môže ísť aj o experimentálne
projekty, avšak musia mať jasne zadefinované ciele, ako aj vo veľkej miere
využívať digitálne prvky.
Napríklad Press Start je jedným z piatich
podporených projektov z Českej republiky. Ide o prvú globálnu crowdfundigovú
platformu pre reportérov z krajín, kde absentuje sloboda tlače. Projekt novým
spôsobom rieši to, ako finančne podporiť nezávislých novinárov v rozvojových
krajinách alebo v
krajinách, ktoré sú v procese transformácie.
Spôsoby
financovania projektov sú rozdelené do troch kategórií:
- Prototypy:
sú určené organizáciám a jednotlivcom, ktorí spĺňajú podmienky a žiadajú o
grant do výšky 50 tisíc eur. Projekty tohto typu sa len začínajú rozvíjať, nie
sú zatiaľ dokonale naplánované ani otestované. Google v tomto prípade pokrýva
100% nákladov na projekt.
- Stredne
veľké projekty: sú určené organizáciám, ktoré spĺňajú podmienky a žiadajú o
grant do výšky 300 tisíc eur. Google v tomto prípade financuje 70% nákladov na
projekt.
- Veľké
projekty: sú určené organizáciám, ktoré spĺňajú podmienky a žiadajú o grant nad
300 tisíc eur. Google v tomto prípade financuje 70% nákladov na projekt až do
výšky 1 milióna eur.
Pozn.:
Veľkým projektom, ktoré zahŕňajú formu spolupráce (medzinárodnej, odvetvovej,
či medzi viacerými organizáciami) alebo ktoré zásadne ovplyvnia spravodajský
ekosystém, môže byť udelená výnimka a tým aj dotácia nad úrovňou 1 milióna eur.
Prvotný
výber projektov má na starosti projektový tím, ktorý sa skladá zo skúsených
odborníkov v oblasti médií a tiež predstaviteľov Google. Tí posudzujú, či
prihlásený projekt spĺňa stanovené kritériá, prihliadajú tiež na jeho
inovatívnosť a dosah. Projektový tím dáva odporúčania ohľadom menších
(prototypov) a stredne veľkých projektov Rade DNI Inovačného fondu, ktorá
dohliada na výberový proces. Rada DNI Inovačného fondu je zložená z 13 členov.
Samotná Rada DNI Inovačného fondu prostredníctvom hlasovania rozhoduje o
veľkých projektoch.
Členovia
rady DNI Inovačného fondu:
1. Joao Palmeiro, prezident Portugalskej
asociácie vydavateľov a predseda rady DNI Inovačného fondu
2. Alexander Asseily, zakladateľ & výkonný
predseda predstavenstva v spoločnosti State
3. Arianna Ciccone, spoluzakladateľka a
riaditeľka Medzinárodného festivalu žurnalistiky v Perugii
4. Bartosz Hojka, CEO spoločnosti Agora S.A.
5. Katharina Borchert, Chief Innovation
Officer, Mozilla
6. Veit Dengler, CEO, Neue Zürcher Zeitung
7. Rosalia Lloret, riaditeľka pre vzťahy s
inštitúciami, Online Publishers’ Association Europe
8. Bruno Patino, riaditeľ školy Sciences-Po
Journalism School
9. Murdoch MacLennan, CEO, Telegraph Media
Group UK
10. Madhav Chinnappa, riaditeľ pre strategické
vzťahy, spravodajstvo a vydavateľstvá, Google
11. Torsten Schuppe, marketingový riaditeľ pre
región EMEA, Google
12. Ronan Harris, viceprezident pre región EMEA,
Google
13. Bart
Brouwers, profesor žurnalistiky na Groningen University, majiteľ Media52
Internet
zásadne ovplyvňuje činnosť vydavateľstiev, produkciu správ ako aj spôsob, akým
ľudia konzumujú spravodajstvo. Tradičné obchodné modely prestávajú fungovať.
Google chce byť pre vydavateľov partnerom a pomôcť im vyrovanať sa s
prebiehajúcou transformáciou. Preto v apríli minulého roka Google predstavil
spolu s 11 európskymi poprednými vydavateľstvami Digital News Initiative,
ktorej cieľom je podporiť kvalitnú digitálnu žurnalistiku s využitím
technológií a inovácií. Dnes je do tejto iniciatívy zapojených vyše 150
mediálnych domov a ďalších organizácií v Európe. Iniciatívu DNI tvoria tri
piliere: vývoj produktov, DNI Inovačný fond a výskum a vzdelávanie.
Príklady zaujímavých projektov podporených v prvom
kole grantov DNI Inovačného fondu:
- Nemecká spoločnosť VRagments pripravila zaujímavý
projekt s názvom Fader, ktorý má uľahčiť redaktorom publikovanie virtuálneho
obsahu na svojich webových portáloch. Umožňuje rýchle uverejňovanie virtuálnych
príbehov formou interaktívnej mapy, grafov či virtuálnych miestností.
- 21 Video je projekt talianskej spoločnosti La stampa.
Vychádza z obľúbenosti tvorby vlastných video dokumentov vďaka dostupnosti
moderných nahrávacích technológií, ktoré sú dnes súčasťou smartfónov. Takto
zdokumentované zážitky či skúsenosti sú často súčasťou recenzií či referencií
na sociálnych sieťach. Cieľom tohto projektu je vytvoriť databázu dôveryhodných
zdrojov, ktoré by mohli byť využité aj pri zbieraní informácií pre veľké
novinárske príbehy.
- Francúzska tlačová agentúra AFP zaujala projektom AFP
Interactive, ktorý je založený na poskytovaní interaktívnej grafiky pre
klientov využívajúcich webové a mobilné platformy po celom svete. Obsahuje
grafy, mapy, reporty, dátové vizualizácie a pod., ktoré ilustrujú aktuálne
udalosti, ekonomické či politické problémy a pod.
- Kaleida je online platformou na meranie vplyvu
žurnalistických aktivít. Platforma pochádzajúca z Veľkej Británie má pomáhať
médiám v jednoduchšom rozhodovaní o vhodnosti obsahu, jeho umiestnení a
načasovaní.
- Bambuser AB je švédsky projekt, ktorý vznikol na
základe faktu, že počasie patrí medzi jednu z najlepšie predávaných
spravodajských informácií. Vytvára interaktívnu online platformu, ktorá je
postavená na spolupráci so samotnými spotrebiteľmi (čitateľmi). Tí môžu zdieľať
svoje videá z aktuálnej poveternostnej situácie, ktoré budú k dispozícii
médiám, aby ich mohli dopĺňať v rámci svojho spravodajského servisu.
Menovky: Slovak, Slovakia news announcements